12 december 2010

Spelkväll: Scotland Yard

Jag har alltid älskat spel. Video- och dataspel var det jag främst spelade, men något jag verkligen gillade var brädspel. Det var något jag spelade som barn och även numera känner jag lusten att få kasta en tärning och flytta en liten spelpjäs på en kartongplatta. Särskilt efter att ha sett min vän Tomas brädspelsrecensionerYouTube. Men det har inte blivit särskilt mycket de senaste åren...

Nyligen fick jag brädspelet Scotland Yard i present och har varit sugen på att prova på...annat kan man inte bli när spelet sägs "passar dig perfekt". Så under kvällen igår gav jag mig tillsammans med goda vänner ut i London-dimman ett par gånger...något som höll oss sysselsatta långt in på natten.


Upplägget är enkelt: en av spelarna tar rollen som Mr X, en skum typ som försvunnit i lokaltrafiken i London. De andra spelarna iklär sig rollerna som detektiver och ska försöka hitta Mr X var han än har gömt sig någonstans.

Vad som gör spelet olikt många andra är att Mr X inte har sin spelpjäs på brädet under större delen av spelet. Istället håller han sina rörelser hemliga på en speciell anteckningsplatta, han måste ändå avslöja vilket färdmedel han använt under sitt drag; Taxi, Buss eller Tunnelbana. Ingen tärning används utan deltagarna använder en av de biljetter de fått vid start för att röra sig mellan de olika hållplatserna. Vid vissa klockslag, vilket anges beroende på vilket drag i ordningen det är, måste Mr X visa sig på planen för att ge Detektiverna en chans att hitta honom.


Om en Detektiv landar på en hållplats där Mr X befinner sig, har Detektiverna vunnit. Om ingen hittar honom innan det 24:e draget, vinner Mr X.

Som lurig strateg iklädde jag mig rollen som den hala skurken som mina vänner försökte hitta. Eftersom det var nytt för oss alla, tog det en stund innan vi var varma i kläderna och kunde spela på allvar...trots att diskussionerna var jag kunde hålla hus var tunga och allvarliga, var stämningen på topp och vi hade en riktig helkväll!

Kvällen gav mig verkligen blodad tand för att spela igen, så jag kommer att försöka få till fler kvällar av samma typ, samt försöka lägga vantarna på fler brädspel. Men en sak är säker, det här spelet kommer vi spela många gånger till..! Har du chansen, prova på!

1 kommentar:

Anna J sa...

detta var så himla kul! Fina bilder du fick taget ;)