8 augusti 2010

Spraymålad ängel

Efter att ha spenderat en hel del tid hemmavid, med undantag från den lilla avstickaren till bion, så var jag ganska rastlös och ville göra någonting annorlunda. Något roligt och kreativt.

Sedan ett par veckor tillbaka har jag funderat på att prova på airbrush igen, eftersom jag tyckte både om tekniken och resultatet av den...så jag tog mig hem till mina föräldrar för att tjuvlåna den kompressor pappa har stående. Utan den skulle det inte bli mycket luft i rören, i alla fall jämfört med om jag skulle behöva stå och blåsa i slangen själv...

Den här gången hade jag inget specifikt motiv jag ville få målat, jag ville bara känna på airbrush-redskapet igen och experimentera med tekniken. Om det experimenterandet skulle leda till något mer än bara fler
erfarenheter, så var det en bonus.

Jag hade en gammal utskrift av Martin och Ängeln liggande, så jag bestämde mig för att återanvända den som mall.

Airbrush är en sådan teknik jag kan tänka mig att använda mer av. Jag har haft funderingar på att skaffa mig en liten kompressor till studion, men jag har än så länge låtit bli. Främst på grund av lukten från kemikalier, men eftersom jag inte behöver sådana längre vid rengöringen så kanske jag överväger att göra en investering igen. Om ingen annan anledning än att det är ett roligt tidsfördriv...

Tanken var bara att ge Ängel och bakgrund en lätt nyans, men allt eftersom målandet pågick fick jag impulsen att försöka få det att se ut som marmor. Som om Ängeln var målad direkt på ett stycke... Slutresultatet var förhållandevis bra. Det enda som återstod var att sitta ner och försiktigt teckna in linjerna, för hand eftersom jag är lite för ny på airbrush för att göra sådana detaljer med den tekniken.

Den slutgiltiga bilden har numera fått en hedersplats i studion.

Inga kommentarer: