26 augusti 2010

Digitalt nymålad lava

Även om jag, sedan länge, har en tillfredsställande färgläggningsstil när jag arbetar digitalt...så finns alltid strävan efter att kunna mer och behärska fler tekniker. Det finns många skickliga illustratörer och konstnärer jag beundrar och hoppas kunna lära mig mycket från.

Men så kommer vi till frågan om vilket medium som passar bäst.
Och jag har provat de flesta kända och några okända målarmedier som finns tillgängliga. Den där det fungerat som bäst, med undantag från den digitala, har varit med airbrush.

Så jag fortsätter att utforska den digitala världen och dess möjligheter. De kommer ju aldrig att helt ersätta de klassiska teknikerna, men det är å andra sidan inte dess syfte heller. Digitala medier erbjuder bara nya möjligheter till en mångsidig värld.

Det enda, huvudsakliga, argumentet mot att göra sin konst eller sina illustrationer digital är att det inte existerar ett original. En enda källa som är den sanna versionen. Men om det är den enda bristen, så är det en jag kan leva med! Vill jag få utlopp för att måla något där det bara existerar ett enda exemplar, så tar jag till blyertspennorna eller airbrushen för att få det behovet stimulerat!

Experimenterandet har bland annat lett till den spontanbild jag kallar Hawaii Fire. Även om dess enda syfte var att spontant måla något utan referenser eller funderingar, så blev slutresultatet intressant. Det lavadregglande ansiktet skulle kunna vara hämtat från vilken äventyrsfilm som helst där karaktärerna är nära en vulkan.


Med den här snabbmålningen i åtanke kan mina framtida produktioner komma att få mycket spännande bakgrunder...
Bara vänta och se!

Inga kommentarer: