20 augusti 2010

Inte längre urkopplad!

För en dryg vecka sedan slogs Internetuppkopplingen ut...
Detsamma gällde TV och Telefon...

Ingen fara, tänkte vi, det går väl igång snart igen...som det gjort tidigare när allt slutat att fungera...
Men minuter blev snart timmar...som snart blev dagar... 7 dagar närmare bestämt.

Det kan tyckas att några dagar utan internet inte skulle vara så farligt och att slippa ifrån TV:n skulle vara något positivt. Telefon hade vi genom våra mobiler, så inte behövdes den fasta telefonin.
Men så enkelt är det inte...

Jag kan bara tala för mig själv och jag sköter mycket genom internet på något vis. Inte bara nöje och social stimulans, utan också arbete och kontakt med arbetsgivare och andra kunder. Det är därför ingen höjdare när det finns åtskilliga deadlines och bankärenden som måste göras. Och med måste menar jag Måste!

Så under en veckas tid har min sociala kontakt, med undantag från Anna, varit med Telias kundtjänst för att få reda på vad som händer. Det var uppenbart att tekniker behövde komma, men när och hur. Att upptäcka att det raderats och censurerats i den logg Telia hade över mitt ärende var inte lugnande. Felanmälningar hade tagits bort och fel hade strukits från beskrivningen.
Slutligen fick jag kontakt med en av arbetsledarna på Supporten som lovade att tekniker snarast skulle höra av sig.

Idag kom äntligen den efterlängtade teknikern. En kunnig och saklig, men ändå trevlig och lyhörd kille, som satt i dryga två timmar för att hitta felet...diskuterande lösningar med en kollega per telefon.

Han hittade en förklaring: tydligen fungerar inte mitt nätverkskort särskilt bra med Telias tjänster, så när den bråkar med fördelningsdosan så slogs allt ut. Nu hade det gått så långt att inget kunde startas upp igen om vi inte kopplade förbi nätverkskortet.

Lösningen var att köpa en Router och sätta upp ett trådlöst nätverk. Inte den lösning jag hade hoppats på, men efter en investering på ett par hundralappar så är internet, telefon och tv tillgängligt igen. Så på sätt och vis är jag ganska nöjd.

Men trots att routern ska förhindra att felet uppstår, slogs alla tjänster ut under en stund igen. Så även om allt snurrar nu, är jag inte säker på att det riktiga problemet är helt löst än...

Det är bara att avvakta och se...samt njuta av nätet när jag nu kan!

Inga kommentarer: