28 juli 2010

Skånes Grand Canyon

På en liten familjeutflykt vi gjorde i dagarna, passade vi på att besöka Söderåsen. För den som inte känner till platsen så är det en Nationalpark nära Svalöv i Nordvästra Skåne med mycket vacker lövskog. På toppen av åsen, som är Skånes högsta punkt på ca 212 meter över havet, finns utkiksplatsen Kopparhatten.


Trots att jag besökt platsen för många år sedan var minnet av den blekt i jämförelse med de intrycken jag fick nu. Att stå på utkiksplatsen och se ut över den skogsklädda ravin som är en ordentlig del av parken, var en mäktig känsla. För de som alltid hävdar att Skåne är platt, så är detta ett bevis på motsatsen. Skämtsamt kallar mina föräldrar platsen för Skånes Grand Canyon
och tro det eller ej, men namnet är inte opassande.


Miljön är inte bara imponerande utan också rogivande och märkligt inspirerande. Det ska erkännas att jag passade på att ta en del kort som referenser för framtida arbete eller skisser. För även med en otrolig fantasi, är det svårt att komma ikapp den skönhet som moder natur själv har skapat.

Med fantasins öga var det inte svårt att klä omgivningen med älvor och troll som tittade fram från stockar och träd. Känslan var som om man skulle ha stigit in i en sagomålning av exempelvis John Bauer, John Howe eller Peter Bergting.

Jag hade förmodligen kunnat spendera timmar där i skogen och med skissblocket och kameran i högsta hugg...eftersom jag är känd för att kunna underhålla mig själv med dem länge. Men i brist på tid, eftersom så många andra platser skulle besökas, så får det vara ett framtida nöje. Men jag skulle verkligen inte ha något emot att besöka platsen igen. Snart.

Inga kommentarer: