12 juli 2010

Steampunk mania!

Sedan jag hörde talas om begreppet Steampunk har jag i princip älskat det! Det finns något i kombinationen mellan den Viktorianska erans mässing och stil tillsammans med till synes mycket modern teknik. Rymdskepp eller robotar som drivs av urverk eller ånga, det är spännande grejer det.

Man kan säga att det är en subkultur till Science fiction, där fokus hamnar mer på att framkalla en känsla snarare än på att försöka förutspå framtiden.

Min kollega Cecilia, en mycket skicklig tecknare och färgläggare, hade nyligen lagt upp en linjeteckning på en kvinna och miljö i steampunk-stil, men hade inte möjlighet att färglägga den själv på grund av tidsbrist.

Eftersom jag hade lite tid över och tyckte motivet var så spännande, frågade jag om jag inte kunde få göra ett försök... Snäll som hon är skickade hon en fil med allt material till bilden och gav mig fria händer. Slutresultatet blev som följer...
(klicka för större)


För den som är intresserad av mer av Cecilias arbete har hon idag publicerat de första sidorna i sin nya webcomic Pyregrass som är värda en titt! Det garanterar jag!

Inga kommentarer: