3 oktober 2009

Stenbärarens förbannelse

Det hade anlänt en sändning album och böcker jag och min sambo Anna hade beställt från AdLibris. Tyvärr sänktes humöret när jag anlände till posten bara för att upptäcka att paketet både var öppet och till viss del sönderslitet. Tillsammans med tjejen som hade hand om postens varuutlämning gick vi igenom fakturan och kunde konstatera att samtliga titlar var kvar, dock något skamfilade...

Lyckligtvis blev jag på bättre humör av att sitta ner och bläddra igenom exemplaret av Amulet - Book 2; The Stonekeeper´s Curse som jag beställt. Jag har väntat ett tag på att albumet skulle färdigställas och har följt skaparen Kazu Kibuishi och hans arbete på Bolt City. Så det var en efterlängtad läsning som fick mig att lägga Terry Pratchetts Unseen Academicals åt sidan så länge.

Jag kommer med stor sannolikhet att skriva om albumet för DigitalComics, men vill ge en bild av innehållet i det nya albumet.

Emily, som blev bäraren av stenamuletten i första boken, har problem att kontrollera dess krafter. Amuletten försöker förföra henne till att ge efter för sina impulser och använda sina krafter på destruktiva vis. Men hon står emot, eftersom hon fokuserar all sin uppmärksamhet att hitta ett botemedel till hennes och brodern Navins mor. Deras sökande stoppas av de ondsinta alverna som inget annat vill än att stoppa den nya amulettbäraren...eftersom hennes öde är att en dag stå öga mot öga med alvernas kung i envig.

Som den tidigare titeln var läsandet mycket underhållande. Något jag glatt kan rekommendera andra fantasy och sago-älskande läsare att ta en närmare titt på. För mer om just The Stonekeeper´s Curse, håll utkik på DigitalComics. Dock fokuserar vi just nu främst på webbserier, men ett album som detta är givet att lägga fram som ett lästips.

På tal om album så lade jag idag märke till att den efterlängtade serieversionen av den andra Artemis Fowl boken Artemis Fowl: The Arctic Incident nu också har släppts. Något jag är mycket lockad att beställa...frågan är bara om jag vågar göra det den här gången. Jag verkar inte ha mycket tur med leveranser via postorder...

Inga kommentarer: