17 oktober 2009

Drömmen om CintiQ

För de som inte känner till Wacom, så är de ett företag som producerar de digitala ritplattorna som gör att du kan rita direkt in i ritprogrammet med en trådlös penna. Jag är själv en stolt ägare av en deras plattor kallad Bamboo, något jag flitigt använder när jag färglägger och redigerar mina bilder. Det enda problemet med den är tusckning och annan linjeföring.
Låt mig förklara...

Jag föredrar att hålla ögonen på händerna när jag drar linjer, i tusch eller på annat vis. Annars vet man inte vad de skulle kunna få för sig att göra...så jag gillar att hålla ögonen fokuserade på handen som arbetar. Något jag inte alls gör vid färgläggning eller då jag skriver...bara drar linjer. Något jag hört många av mina kollegor bekräfta att de också gör...

Problemet blir då att både kunna hålla ögonen på händerna och se vad som händer på skärmen samtidigt...helt omöjligt, så till vida om man inte är skelögd på ett mycket speciellt sätt. Händerna får agera fritt och ögonen fokuserar på skärmen.
Trots mycket övning är det en bit kvar, så i nuläget sköter jag min tuschning på papper. Inte lika snabbt, men det blir rätt...

Så kommer drömmen...Wacom har förutsett problemet jag och mina kollegor känt av och utvecklat ritplattan CintiQ. Denna platta, förutom att fungera på samma vis som de andra, är också en flexibel skärm. Det blir, kort sagt, som att rita på ett digitalt pappersark. Bara tanken på precisionen och möjligheterna får det att klia i fingrarna på mig och ökar suget att få prova på. Problemet är bara priset...

Vem har drygt 25.000:- liggandes i dagsläget att spendera? Förvisso finns en mindre variant av CintiQ på drygt 12.000:-, men av vad jag sett är kvalitéts skillnaden stor mellan dem och hur man kan använda dem. Plattan jag arbetar med idag kostade mig 2000:-, en summa den faktiskt tjänat in med besparad tid och resultat. Men eftersom jag tvingas lägga pengarna på sådant tråkigt som mat, hyra och räkningar, så lär det dröja ett tag innan det finns en chans att investera sådana summor.

Så drömmen om CintiQ får fortsätta att vara en dröm ett tag till...

Men om någon har en CintiQ eller vet var det finns en möjlighet att prova på tekniken, hör av er...
För det skulle vara både lärorikt och intressant att prova.

Inga kommentarer: