20 oktober 2009

Meditation vid tvättmaskinen?

Som de flesta, så är jag inget fan av att tvätta. Det är inte en så fruktansvärd syssla, som jag hört vissa säga, men den är knappast något man längtar att ta tag i efter en lång dags arbete... På något vis känns det som om arbetsdagen fortsätter, men sysslorna förändras. Att tvätta är visserligen inte så ansträngande syssla, istället är den monotom och tråkig.
Trots det borde vi alla vara tacksamma över dagens tvättmaskiner, tänk att stå och koka sin tvätt...det är inte för länge sedan egentligen.

I vanliga fall, när jag inte samarbetar med någon som har fasta tider utan planerar dagen själv, kan tvättandet bli ett underhållande och avslappnande tillfälle. Jag laddar min mp3-spelare med lämplig musik eller audiobok och sitter sedan i ett meditativt tillstånd i tvättstugan och bara slappnar av mellan maskinerna. Finns möjligheten så prova, det är bättre än att springa in och ut ur tvättstugan...

Alternativt så har jag haft ett anteckningsblock och skissat på manusidéer och andra texter under tiden maskinen sveper runt med klädesartiklarna. Det är många bra idéer som snickrats samman i tvättstugan, trots bullret från maskinen.

Ikväll finns det dock inte tid för sådant, vilket leder till att man far in och ut ur tvättstugan för att göra allt annat som också måste bli gjort. Istället får jag meditera lite senare, när huvudet träffar kudden...som jag planerar att göra tidigare ikväll än vanligt.

Nyligen provade jag, dock utanför tvättstugan, att skissa ihop en annorlunda stil till min figur Martin som jag håller på att utveckla. Resultatet blev tilltalande och jag funderar på att anamma stilen mer permanent...trots att det finns mycket utvecklingsarbete kvar, var resultatet väldigt tillfredställande. Det har dock inte funnits mycket tid att arbeta vidare på stilen, men det kommer lite lugnare tider att syssla med utvecklingsarbete.

Inga kommentarer: