29 juli 2009

Airbrush och komik

Det har länge varit en önskan hos mig att få prova på att arbeta med Airbrush. Inte bara för att om det används rätt så kan det ge en fantastisk känsla i ett motiv, utan också för att det känns som ett både sofistikerat och mångsidigt verktyg.

Kruxet med att vilja prova på något är i regel kostnaderna kring att börja...vill man prova på att måla med Akvarell finns det i regel prova på paket med billiga färger och ett par förtryckta motiv nybörjaren kan prova att fylla i. Men Airbrush kräver lite mer, som en luftkompressor och givetvis det pennformade verktyget med reglage och färghållare. Inget man direkt köper bara för att prova.

Lyckligtvis är pappa en stor beundrare av Airbrush när det gäller motivlackering på bilar och liknande. Eftersom han, som den bilmeckare han är, har en kompressor och jag har några Airbrushverktyg jag fick av en kollega som slutade i illustratörsbranschen...så beslutade vi att idag prova på tillsammans.

Färger införskaffades och vi hade en mycket trevlig eftermiddag med mycket skratt under målandet. Det ser mycket enklare ut än det är, men samtidigt är det väldigt roligt.

Dessvärre slutade den kamera vi hade tillgänglig att fungera, men förhoppningsvis kommer jag att kunna visa något från dagen här inom kort. Om inte annat lovar jag att använda min egen för att fotografera något av våra målningsförsök.

På kvällen var det dags att tvätta bort färgen, för då drog Anna och jag, tillsammans med några av Annas kollegor, på Stå-Upp-Kvällrestaurang Elephanten. Det blev många skratt och applåder. Den som jag främst fastnade för var en ung kille som hette Niklas Persson, bara 15år gammal lyckades han fånga hela publiken...en enorm prestation som var värd en eloge. Vi kommer säkert att få höra mer av honom i framtiden, hoppas jag iallafall.

I övrigt var Elephanten en riktigt mysig liten restaurang och väl värd att besöka, även när det inte är Stå-Upp föreställning.

Inga kommentarer: