3 augusti 2009

Airbrush; resultat

I måndags, för en vecka sedan, provade jag att måla med Airbrush för första gången. Under helgen passade jag på att göra ännu ett försök. Den här gången fick vi också kameran att fungera så att jag nu kan visa bilder av de två huvudsakliga målningarna som jag gjorde.

Visst gick det åt många ark papper för att testa och lära känna hur färgen rörde sig och hur verktygen reagerade, men när det började kännas att jag hade lite kontroll över situationen valde jag att försöka göra något riktigt.

Det är ingen hemlighet att jag tycker ödlor och reptiler är intressanta, så det var inte underligt att det var ett draköga som blev mitt första motiv. Det målades på fri hand, dvs. att jag inte skissade något innan, och blev förhållandevis bra... För att vara något helt oplanerat och en ingivelse i stundens hetta, blev jag nöjd med resultatet.

Faktum är att jag målade ett liknande öga efter detta, medan kameran inte fungerade, som var större, mer centrerat och där ögat var grönt med rödaktig hy. Denna målning gav jag dock bort i ett infall av givmildhet.

Till den andra målningen valde jag att göra schabloner. Därför gjorde jag ett motiv jag är väl förtrogen med, min Dean-figur, och skar fram honom ur kartong.

Dessvärre, på grund av en liten olycka, hade den Airbrush jag fått slutat fungera...så att jag istället fick använda en äldre, som visade sig vara oförutsägbar och svår att använda. Den sprayade ojämnt och spottade ibland färg i stora klickar, något som var svårt att rätta till...färgen torkade mycket snabbare än jag hade trott den skulle.

Trots missöden tyckte jag att resultatet blev lyckat...
Jag sitter här och tecknar en konturlinje i den färdiga målningen med en stålrörspenna, även kallad arkitektpenna. Tanken här var, förutom att prova att måla med schabloner, att se hur akrylfärgerna reagerade tillsammans med tusch.

Det är en svårt teknik att bemästra, men jag tyckte det var väldigt roligt och ser fram emot att prova igen. Dock vill jag se om den trasiga sprutan går att reparera eller om jag måste ordna fram en annan, för det spottande eländet jag använde sist undviker jag helst.

Inga kommentarer: