14 april 2009

Tillbaka till Jorden

Jag älskar den gamla tv-serien Red Dwarf. Någonstans under högstadiet upptäckte jag serien och har följt den hängivet sedan dess... Så fort det blev tal om DVD:er, satt jag hängivet och väntade på releasedatumen...

I påsk hade en uppföljare premiär i England, nio år efter att säsong 8 avslutades.

Red Dwarf: Back to Earth är 3 avsnitt vari besättningen på Red Dwarf under en serie omständigheter hamnar på jorden år 2009. En hel del har hänt under de nio åren (som också förflutit ombord på skeppet) och väl på jorden börjar besättningen att ifrågasätta sin egen existens och en jakt efter skaparen inleds. Massor av klassisk Red Dwarf humor tillsammans med många nya twister...


Som boende i Sverige vet jag att det lär ta ett tag innan SVT eller någon annan kanal köper in serien, främst därför att vi inte är kända för att ta in nytt särskilt fort...så vidare det inte är brittiska deckare, för de är vi tydligen snabba på att importera av någon anledning. Så tills svensk television tar sitt förnuft till fånga (men jag håller inte andan) och köper in avsnitten, eller de släpps på DVD...så får jag vara nöjd med att se serien på Youtube.

Det fanns en tid då jag skulle varit ohederlig och laddat ner avsnitten med motiveringen att jag oavsett skulle köpa dem så fort de fanns i handeln. Men sedan FRA, IPRED och bolagen fick möjligheten att övervaka webben som de gör nu sedan 1:e April, så tror jag inte den risken är värd att tas. Det är ju inte ovanligt att myndigheter och privata "laguppehållare" helst slår ner hårt på en förstagångsförbrytare eller småskalebrottsling, eftersom det inte kräver samma ansträngning som att fånga de stora, smarta och svåra... De enda undantagen har varit Napster och nu Pirate Bay.

Oavsett vilket var det en fröjd att få se avsnitten. Och även om skådespelarna är äldre, de har beslutat sig för att inte ha skratt i ljudspåret och en hel del småändringar...så tycker jag Back to Earth var klart sevärt. För de som klagar över förändringarna måste jag påpeka; de hade ju som vana att ändra en hel del mellan de gamla säsongerna också...

Inga kommentarer: