18 april 2009

Fördomsfull reklam mot fördomar?

Hur många är det som sett företaget Doves senaste reklamkampanj för ökad självkänsla? Det sammanfattade innehållet är att det är synd om unga flickor/kvinnor idag som har många skönhetskrav på sig att leva upp till. Det faktumet kan jag fullt sympatisera med, även om få inser att det är minst lika hög press på killar/män idag också.

Oavsett vilket budskap Dove försöker leverera så faller det pladask, åtminstone som jag ser det. Jag måste först och främst påpekas att jag personligen inte har något emot Dove och deras produkter, vad jag däremot ställer mig frågande till är deras syn på hur detta mycket viktiga ämne behandlas.
En av de lärdomar jag tog med mig från Medievetenskaps- utbildningenMalmö Högskola, var att se djupare än det uppenbara i vad som visas. Och vad syns i Doves reklamfilm?

En ung flicka står och ser på en reklamskylt där en kvinna på ett så sensuellt vis försöker visa upp sig och sälja en produkt. Flera reklamskyltar av samma typ blixtrar förbi och så ser vi flickan sitta i en soffa med ett bistert uttryck. Tonen i bilden är grå och vi får i text veta hur svårt det är för unga flickor idag. Så avslöjar Dove att de har en kampanj för att stötta unga tjejer idag, varpå vi ser en grupp tjejer i glad aktivitet med varandra.

Glöm nu inte bort att Dove sannerligen inte är en organisation som är till för att hjälpa människor, det är ett företag som är ute efter att tjäna pengar...och kan de tjäna en rejäl slant samtidigt som de verkar vara ett företag som bryr sig om sina kunders väl och ve så är det bara en god affär.

Innan protester av typen men de gör nytta..., detta är ett budskap som måste ut.., etc. så tänk på följande:

1/ Dove är ett skönhetsföretag. Jag vet att de tillverkar tvål, men så länge de påstår att deras tvålblandning har en hälsosam och föryngrande effekt på din hy...faller de inom kategorin för skönhetsprodukter. Hade sloganen till produkten varit "håller dig ren och fin" hade det varit en hygienprodukt. Men så fort det handlar om att bevara huden så att du ser yngre ut längre, så är det knappast hygienen som är i fokus.

2/ Om reklamfilmen verkligen är till för att visa att alla flickor/kvinnor är lika värda och vackra, var är de i reklamen vars utseende faller något utanför ramen för standardiserad medieskönhet idag? Inga av flickorna som ska symbolisera valiga tjejer har små annorlunda skönhetsuttryck som spetsig näsa, kraftigare utseende, mindre byst, kortare, etc. Inga av dem är av uppenbar annan härkomst än Skandinavisk. Flickorna det ska vara synd om i reklamfilmen skiljer sig bara från sina sensuella motparter i affischerna med en fem/sex år i ålder. Det är samma typ av flicka/kvinna som står för både det goda och det onda, varför man kan undra vad budskapet verkligen är?

Alla har ett unikt och på sitt sätt vackert utseende. Och det är givetvis en bra idé att skandera att medias skönhetsideal är ett gissel som får många flickor/kvinnor att må dåligt. Men när det är ett företag med vinstintressen i samma bransch som de gör anti-reklam mot, så är jag säker på att det finns en hemlig agenda någonstans. Få ger bort pengar i ett gott syfte utan att förvänta sig något tillbaka och ett vinstsökande företag gör det sannerligen inte...

För all del att Dove använder okonventionella modeller i flera kampanjer, men de har sannerligen fallit pladask i denna. Och visserligen skanderar de med att de inte använder retuscherade bilder, vilket i sig är positivt, men att ge antydan till att modellerna ser ut så när de kommer in för att filmas är löjligt. Självklart är de sminkade och stylade för att se så bra ut som möjligt. Det handlar ju, som sagt, om att sälja produkter.

Man kan fråga sig hur många som köper Doves tvålar nu bara för att stötta kampanjen? Hela 50 öre/produkt går ju till Doves fond för ökad självkänsla.

Inga kommentarer: