11 april 2009

Glad Påsk

Påsken är en av de helger jag längtade mest efter som barn. Inte lika mycket som julen och sommaren, givetvis, men det var en tid under våren som innebar extra ledighet och att slippa ifrån skolan... Mycket mer reflekterade jag inte över helgen.

Givetvis vet jag vad som ligger bakom helgen; den sista måltiden, pinan på korset, döden och uppståndelsen... Jag har ett smått akademiskt intresse för religion och dess påverkan på ting omkring oss, även om entusiasmen stannar där. Visst tror jag att det finns något som är vida över vårt förstånd som påverkar allt omkring oss, men jag ser Bibeln och andra religiösa texter som instruktiva historier om att vara goda medmänniskor och att hjälpa varandra...något som sannerligen inte är fel.

För den som är intresserad kan jag rekommendera Människosonen av Peter Madsen, som är känd för Valhalla-serien. Det är en mycket vackert berättad och illustrerad version av Jesus liv och handlingar...där finns just de sista dagarna i Jesus liv mycket välskriven.

Jag satt och pratade med min goda vän Andreas Pehrsson, författaren av Skaldehav som jag har den stora äran att ha gjort omslaget till. Vi kom just in på påsken och Andreas frågade hur jag skulle spendera helgen;

- Jag gör inget särskilt, det blir väl påskmiddag på påskafton med familjen...annars har jag inget planerat.
- Inte jag heller...det är väl konstigt. Påsken är ju trots allt en stor helg. Det är konstigt att man inte gör mer på den...
- Jo, men kom ihåg att den är mitt mellan Jul och Midsommar...två stora helger man spenderar med familjen. Man behöver kanske lite vila mellan de två... Skratt. Med tanke på hur hårt festandet brukar vara då behöver man ett par månader att ta igen sig på...och en lugn helg är trots allt inte fel...

Så vill jag önska alla en riktig...


Inga kommentarer: