9 april 2009

Skånetrafiken strikes back!

Jag är en mycket flitig bussåkare. Det har jag varit sen gymnasietiden och tycker det kan vara mycket behagligt att åka buss, särskilt om mp3-spelaren är fulladdad och har gott om nya spår att lyssna på. Så på det viset har jag spenderat många mornar och eftermiddagar i mitt liv, åkandes fram och tillbaka... Även nu i mitt yrkesverksamma liv tycker jag det är ett perfekt sätt att ta sig fram på. Det är billigare, jämfört med bil, och du kan bara sitta ner...det enda du behöver fokusera på är att se till att du går av på rätt hållplats...

Med det sagt är det viktigt att påpeka att lokaltrafiken blivit mycket sämre i både service och kvalité. Inte för att Skånetrafiken varit 1:a klass-material från början...men en blandning av högre priser och sämre prestation gör att förtroendet dalar.
Nyligen genomfördes en allomfattande prishöjning på alla Skånetrafikens biljetter, kort och tjänster för att sponsra inköp av nya bussar samt ett nytt betalsystem där du kan betala med bankkort.

Det är goda investeringar, men jag skulle personligen hellre sett att de rustade upp bussarna de hade. För i nuläget verkar det som om en buss kör tills den lägger av och först då tar verkstaden emot den. Om morgnarna är det inte ovanligt att se en två, tre bussar stå och ryka vid vägkanterna. Härom veckan började det ryka kraftigt ur ena bakhjulet på bussen Anna och jag åkte hem i efter en trevlig dag på stan. Bussen utrymdes pga brandrisk och chauffören ringde omedelbart till Skånetrafikens garage och verkstad. Av samtalet och döma ville nog inte reparatören tro på vad chauffören sa, för det tog en bra stund att övertala dem att skicka bärgning samt ersättningsbuss.

Många av chaufförerna som kör buss verkar inte heller ha fått gå någon charmkurs hos Skånetrafiken, för trevligt bemötande är det inte många som har.
Nyligen blev det till och med tvärstopp i dörren för att chauffören inte accepterade en giltig biljett. Samtalet gick som följer:

- Den får du inte åka på!
- Varför inte?
- Den är åt fel håll, denna bussen går åt motsatta hållet.
- Vad är det för strunt, det har jämt gått att åka åt båda hållen på giltig biljett?!
- Suck. Jaja, men då får du ta och betala mellanskillnaden!
- Vilken mellanskillnad?
- Vi passerar en zon på det hållet...det får du iallafall betala!
- Du det kostar 18:- inom Malmö, jag har betalat 22:- så jag får faktiskt passera zonen!
- Suck. Jaja...gå in då...

Jag vet inte vad ni tycker, men jag skulle föredra charmkurs och upprustning av gamla bussar framför ny betaldosa och några nya bussar...

För att tänka på något trevligare så är här en bild från senaste sidan av Astro Oddyssey, som kommer att bli tillgänglig inom kort... Äntligen börjar huvudkaraktärerna dyka upp i bild istället för att bara bli omtalade.
Under påskveckan ska jag passa på att skissa vidare på de kommande sidorna, så det kan kanske komma mer inom kort...

Håll utkik på DigitalComics.nu!

Inga kommentarer: