5 mars 2009

Super Pasta Bros.?!

Alla 80-talister som fick eller skaffade ett Nintendo Entertainment System (NES) lärde snart känna Super Mario och hans bror Luigi. Att de var starka varumärken som blev populära fort märks tydlig även idag. Mario som varumärke är fortfarande starkt och nya spel dyker upp med jämna mellanrum (tillsammans med nysläpp av förbättrade eller bara snyggare versioner av gamla spel). Inte illa för en Italiensk-ättlad rörmokare uppvuxen i Brooklyn.

Jag var själv ett stort fan och hade de flesta Mario-spelen, tillsammans med Zelda, Mega Man och andra populära spelserier. Mitt spelande har på senare år varit mycket mer avslappnat (jag oftast inte tid att engagera mig i nuläget) och återhållsamt (jag har just nu inte råd att betala 600-800kr på en spelkassett/skiva, än mindre att köpa hårdvara). Men för nöjes skull läser jag om nya releaser och försöker hålla mig lite uppdaterad...

När jag och min sambo gjorde något så vardagligt som att veckohandla, upptäckte jag något udda i kundvagnen. När jag stirrade ner var det något jag kände igen där nere mellan konservburkarna och brödet. Min sambo Anna hade plockat upp påsen utan att reflektera över etiketten, utan tyckte de kunde vara värda att prova med tanke på att de var billiga.

Att Mario är Italiensk till ursprunget är vida känt, men inte visste jag att han hade sin egen pastasort?! Visst kan två bolag råka skapa näst intill samma figur i olika sammanhang, men det här är så en så uppenbar plagiering... Undrar om Nintendo känner till det här lilla lånet av varumärke? Super Marco..?

Jag undrar om ingen på stormarknadskedjan Willys spelar eller har spelat videospel...åtminstone inte någon av de ansvariga inköparna iallafall.

1 kommentar:

ConraDargo sa...

Ja visst är det lustigt det där?? Och det finns ännu värre exempel ute i världen - som t.ex det japanska företaget Michelsoft Bindows :)