27 januari 2011

Wormworld Saga

I förbifarten fick jag tipset att besöka en hemsida. Det är inget ovanligt, oftast rör det sig om videoklipp eller ett blogginlägg...det är inte lika ofta jag får serierekommendationer. I regel är det jag som sprider sådana länkar omkring mig, så jag kunde inte låta bli att klicka mig vidare för att se vad det kunde vara...

Vad jag hittade var verkligen något speciellt. En tysk tecknare vid namn Daniel Lieske har under det gångna året spenderat sin fritid med att teckna på första kapitlen i den grafiska roman han planerar att publicera på nätet, gratis för alla som vill läsa.
Och tiden han spenderat på sitt arbete märks...och är välanvänd! Den är hitintills verkligen en upplevelse att se och läsa.

(Bild © Daniel Lieske)

The Wormworld Saga är ett visuellt mästerverk än så länge. Eftersom det ännu bara är det första kapitlet av ett hittills okänt antal, så hinner vi bara lära känna huvudpersonen Jonas. Sommarlovet skall just börja och han åker till sin farmor för att spendera tid på landet, långt utanför stan. Men historien antyder redan kommande äventyr...

Jag rekommenderar varmt att besöka både Wormworlds hemsida, men också Daniel Lieskes egen hemsida och blogg, där han generöst visar upp mer av sitt konstnärliga arbete.

Även om det lär dröja ett tag innan det kommer en ny del, kommer jag vänta tålmodigt på den!

Inga kommentarer: