29 november 2010

RIP Leslie Nielsen

Jag fick under dagen höra att Leslie Nielsen, en av mina favoritskådespelare i komedigenren, har gått bort i sviterna av en lunginflammation. Det var, givetvis, en mycket sorglig nyhet...

Ända sedan jag som barn såg Nakna Pistolen-filmerna har jag älskat Leslie Nielsens komik och rollprestationer. Givetvis har inte alla produktioner han varit en del av varit lysande, men hans närvaro har alltid satt en specifik prägel på innehållet. Få komiker är beredda på att bjuda på sig själv så mycket som han var villig att göra...och det gav hans humor en särskild klass.

Vi har sett Nielsen i så många titlar under årens lopp att det är svårt att minnas dem alla utan en fusklapp. Inte bara filmer utan lådvis med tv-serier har han satt sin prägel på som gästskådespelare... För någon som arbetat med skådespeleri sedan 1950 har sannerligen hunnit med en hel del sin livstid.

Jag kommer sakna honom och hans komik, men han lämnar ett arv till alla de som följer hans fortspår eller bara vill njuta av hans humor. Tack för allt Leslie!

(Foto: IMDB.com - Airplane - 1981)
Leslie Nielsen
11 Februari 1926 - 28 November 2010

"Cheer up, Ed. This is not goodbye. It's just I won't ever see you again."
Lt. Frank Drebin, Naked Gun 33 1/3: The Final Insult (1994)

Inga kommentarer: