2 november 2010

En allvarlig incident!

Vissa saker som händer på nyheterna i radio och tv, är saker som de flesta av oss tror inte kommer hända oss eller någon av de vi bryr oss om. Det är saker som händer andra människor, sådana som bor i andra städer eller orter än de man personligen tycker är säkra...trygga...

Så händer något som får den världsbilden att ruskas om rejält, antingen mot en själv eller mot någon man håller av. En sådan omruskning av tillvaron blev jag medveten om ikväll...när jag fick veta att en mycket god vän och kollega tvingades genomleva ett överfall, en misshandel och ett rån på en och samma gång.

Att bli stoppad av två män som stiger ut från en trappuppgång, tydligt påverkade av någon drog, som sedan slår och sparkar honom över hela kroppen...allt för en ynka mobiltelefon. En telefon är för vissa mycket värdefullare än en medmänniskas hälsa och välmående, så mycket att allt lidande de orsakar för att lägga händerna på den är värt det...för mig är den tanken så främmande och skrämmande.

Ett strimma av glädje är att Polisen hittills agerat föredömligt och har både hjälp min stackars vän till sjukhus och har på bara timmar lyckats hitta förövare och telefon. Det är, faktiskt, imponerande...nu återstår bara att hoppas att rättvisa skipas.

Till min vän vill jag bara säga...vi finns här för dig...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ruskigt!
Bra att det "löste sig", om man kan säga så.

/Andreas

Danny Ahrling sa...

Löst sig lär det, dessvärre inte göra på ett tag. Nu återstår bland annat Tingsrätt, eventuell dom och frågan om skadestånd kommer att utdelas och om försäkringsbolaget får tummarna loss...

Inte bara för sjukhusbesök och för svedan och värken, det har framkommit att den saknade mobilen är försvunnen och det kan ta lång tid innan han får en i ersättning. Det kan tyckas trivialt, men i ett samhälle där det mer eller mindre är ett krav att ha sådana idag gör situationen jobbig.

Jag hoppas åtminstone att en lämplig dom kommer att fastslås så att den trösten kan hjälpa den drabbade...