23 juni 2010

Tecknartips på video

Jag älskar att läsa Scott Kurtzs serie PVP online, det är något jag gör i princip varje dag.

Det var en ren slump att jag hittade ett exemplar av en av hans album medan jag besökte Fantask i Köpenhamn, en av de butiker jag regelbundet besöker när jag är över sundet. Jag bläddrade igenom det, tyckte det såg lovande ut och har sedan dess varit ett fan.

Scott är också känd för att vara väldigt aktiv på internet, inte bara med serier utan också med egna åsikter och podradio i olika sammanhang. Även om man inte uppskattar hans attityd, är han intressant att läsa eller lyssna på.

Vad jag upptäckte på sistone var att han mycket frikostigt spelat in sig själv berättandes hur han arbetar, tips på lösningar med hur man tuschar eller färglägger digitalt och annat. Efter att ha tittat sett några av hans videos hade jag lösningarna till problem jag försökt lösa själv länge och som oftast var lösningen så enkel att den var svår att lista ut på egen hand.

För de som tecknar är hans konto på Ustream en bra inspirationskälla, även om du inte uppskattar hans stil och teknik, finns det en hel del att hämta från hans arbete. Om så bara rena tekniska lösningar. Du hittar hans videos här.

På tal om teckningar så tuschade jag klart den skiss jag visade nyligen. Den är fortfarande en trevlig konceptbild och vi får se vad jag kommer göra med den.

Inga kommentarer: