19 juni 2010

Kungligt bröllop

På tv har det varit Bröllopsbevakning för hela slanten där att fått följa kronprinsessan Victoria och Daniels stora dag. Även om mitt intresse för både bröllopet och monarkin i sig är något svalt, är det intressant att se och följa. Det är ju sannerligen en historisk händelse som är värd att minnas. Kungens, Olle Westlings och Daniels eget tal var trevliga och personligt samtidigt som det höll sig inom de formella ramarna.Dessutom ser Victoria och Daniel ut att passa mycket bra tillsammans.
Så ett stort grattis till dem båda på deras dag.

Tv:n har stått på och det har varit intressant att höra om de gamla traditionerna, vad som sker och varför, uppblandat med intressanta kommentarer från inbjudna experter. Det är alltid lika roligt att se Herman Lindqvist och höra honom berätta. Hade han varit min historielärare är jag ganska säker på att mitt generella historieintresse varit betydligt större. Främst därför att han berättar på ett vis som får även den enklaste historia att bli intressant och spännande.

Men samtidigt är det mycket väntan och annat prat som får en långsamt att försvinna bort i egna tankar, som hur servetter ska vikas eller upprepningar rörande gästernas kläder. Dessutom kliade det i fingrarna att få göra någonting, i och med att det är många timmar det här höll på. Så jag hade skissblocket nära till hands och passade på att skissa lite mellan de intressantare inslagen under kvällen. Det ledde till ett spontant Martin-motiv som jag kommer arbeta vidare på.

Som konceptmaterial var det inte dumt. Är det något jag lärt mig så är det att inte ha för bråttom i skisstadiet, man kan undvika mycket huvudbry och problem om man tänker igenom bilden ordentligt här istället för senare i processen. Man får inte ha för bråttom.

Inga kommentarer: