27 juni 2010

Midsommar offline

Det är varken första eller sista gången jag klagar på att nätet inte fungerar, men stora delar av Midsommarhelgen spenderades med avsaknad av Internet, TV och fast telefon. Nu hade jag den stora turen att få spendera den tiden med min familj, men det får mig att undra hur det skulle varit om jag var helt ensam.

De problemen jag har med min uppkoppling kan inte vara unika, det måste finnas andra som lider av samma sak. Att då föreställa sig någon som är helt ensam en sådan helg, att inte kunna spendera tiden med att se på TV, kunna ringa någon eller ha någon form av kontakt online, känns väldigt obehaglig. Jag var så tacksam att ha min familj nära då, annat skulle vara ytterst deppigt!

I duellen med Telia står vi på följande plats just nu; de skickade en ersättningsbox till den som sköter signalfördelningen mellan de olika tjänsterna. De tror att boxen är orsaken till felet, även om jag på teknikers uppmaning provat att koppla förbi boxen för att komma åt huvudsignalen med datorn och att se om den fanns där...vilket den inte gjorde.

Konstigt nog var det, trots vad vi fått veta per telefon, ingen ny box vi fick utan en gammal, nött och dammig sådan. Men vi lydde deras uppmaning att ansluta den "nya" och skicka den gamla för att tas isär.

Trots detta, som enligt kundtjänst, skulle lösa alla våra problem...ledde till att nästan hela helgen var urkopplad. Jag undrar vad deras resonemang om detta kommer att bli.

Kruxet ligger i att de vill inte vill erkänna att felet finns. Men när nästan alla sätt att ta kontakt med dem, via Internet eller fasta telefon, inte är möjliga medan felet pågår så blir det svårt. Att ringa med mobil gillar de inte, då kopplar de bort samtalet innan man hinner prata med någon. De kanske ogillar att man har en annan leverantör på den...men tur är väl det, för annars hade väl mobilen också varit helt obrukbar.

Trots detta blev det en mycket trevlig helg med god mat, marknad och trevligt sällskap. Det är tur att det är enklare och trevligare att umgås i verkligheten än i cyberspace!

Inga kommentarer: