30 juni 2010

Ritandes i sommarvärmen

Efter att ha nyligen tittat i ett par gamla Marvel-tidningar, fick jag lusten att experimentera med en bild med mycket skuggor i. Där man verkligen tog i med tuschet och fick fram dramatiska ljussättningar. Egentligen föredrar jag mer tydliga ytor och skuggning i färg, men varför inte passa på att experimentera mellan arbetet med texter och annat som måste göras först.

Resultatet blev en variant på Martin-bilden bland ruiner. Visserligen med nya vinklar och ambitionen att få fram en mer brinnande effekt med färgerna...till skillnad från nattmotivet i den förra versionen. Jag kan inte låta bli att få vibbar av 80-talets tidningar när jag ser den...

Det var ett roligt experiment att göra, men trots det är nog den klara linjen fortfarande den stil jag kommer att fortsätta föredra. Inte till den utsträckningen att jag inte kommer göra fler med dramatiska skuggor och mycket tusch, men de tar mycket längre tid att göra och passar inte som standardstil i mitt arbete. Men när jag får i uppdrag att göra sådana gör jag det med glädje.

Inga kommentarer: