23 augusti 2009

Four creeps and a lady

I samband med att jag förbereder inför att påbörja årets uppdrag som fotoredigerare åt Fuji, så passade jag på att besöka mina föräldrar för en fika. Det var några ärenden jag behövde göra i deras hemtrakter, så det vore synd och slöseri att inte passa på att njuta av den sommarsol och värmen vi har kvar. Så vi flyttade ut bord och stolar på deras gräsmatta för att göra dagen så njutningsfull som möjligt.

Av en slump la jag då märke till att det fanns ovanligt mycket spindlar i buskarna och snåren. Det är klart, de har haft gott om mat tillgängligt...eftersom det varit ett år med extremt mycket nyckelpigor överallt (vid vattendrag i stan har det suttit stora orangefärgade drivor). Naturligtvis kunde jag inte låta bli att ta ett par bilder...eftersom kameran lämpligt nog fanns tillgänglig. Tänk vilka gynnare som gömmer sig i trädgården...

Här spinns ett nytt nät, mycket flitigt och omsorgsfullt. Det är en fantastisk syn att se en spindel spinna sitt nät, snabbt och omsorgsfullt.


En fluga som fastnat i ett nät blir snabbt omhändertagen. Ett snabbt bett och det är över...


Det var först efter att jag tagit det här fotot som jag insåg hur tydligt det gick att se gaddarna. Både vackert och skrämmande på samma gång.


Den här gynnaren satt på lur och väntade på sina offer i utkanten på ett imponerande stort spindelnät.


Slutligen kunde jag inte låta bli att ta en bild på en till synes fullständigt fridfull nyckelpiga. Lustigt att den kunde ta det så lugnt, med tanke på vilka grannar den hade...på bara centimeters avstånd.

Inga kommentarer: