20 augusti 2009

Återvunnen: "Revisorerna"

Det är ingen nyhet att jag är ett stort Fantasy fantast, för att inte tala om Science fiction... Och som jag nämnt förr är Terry Pratchett och hans bokserie om Skivvärlden (Discworld) en av de största favoriterna, främst på engelska.

När jag satt och rotade bland en mängd gammalt material så hittade jag en tuschteckning av Revisorerna (the Auditors) som har blivit några återkommande antagonister till några av Pratchetts populära rollfigurer.

Exakt VAD Revisorerna är blir svårt att förklara, eftersom de aldrig själva avslöjar det. Men de kallas Universums underhållsskötare som ser till att naturlagarna följs, att planeterna snurrar i sina banor, etc. De är med andra ord nödvändiga för att Universum ska fungera. De har nästan inga former av personligheter, tror de åtminstone.

De har dock blivit negativt inställda till organiskt liv, som Revisorerna tycker bryter mot sina levnadsmönster och är därför oförutsägbara. Därför vill de ta kontrollen över allt levande och göra det förutsägbart.
En solklar parodi på byråkrater och byråkrati.

Eftersom jag tyckte det trots allt var en hyfsad teckning, valde jag att lägga på lite färg och en enkel bakgrund, hämtad från boken Svinvinternatt (Hogfather). Ett spännande resultat tycker jag, det är intressant att blanda tekniker och se hur det blir.

På tal om Böcker så fick jag av Ted Stridh veta att DigitalComics alla läsare får fri frakt på beställningar från Staffars serier resten av året (2009). Detta beslut kom i samband med en intervju med Staffan, drivkraften på Staffars serier. Staffan uppskattade uppmärksamheten och intervjun så mycket att han erbjöd den fria frakten. Så det kan vara en bra idé att besöka webbutiken och se om det finns något du vill ha.

Tryck HÄR för att få veta mer.

Inga kommentarer: