12 oktober 2010

Mera klotter

Även fast det finns en hel del att göra, behöver jag koppla bort en liten stund då och då... Det kan ibland innebära att läsa några sidor i en bok, att bläddra lite på tv:n eller hoppa mellan videoklipp på YouTube, men i regel innebär det att jag behöver arbeta med något annat för att ha en färsk syn på det jag måste göra.

Att arbeta oavbrutet med detsamma är aldrig bra, man blir så kallat hemmablind ganska snart och ser snart inte alla de brister, stavfel och annat som inträffar. Det bästa är att göra något annat, hålla hjärnan och händerna aktiva och sedan vända tillbaka.

Något jag tycker är stimulerande är att teckna lite smått då och då, något som påminner om vanligt telefonklotter...men där man tillåter sig att utveckla motivet mer. Ofta kan idéer och annat som föds vid det klottrandet användas till andra projekt.
Alla som ritar eller har ritat känner igen konceptet, man börjar med att rita något...och så lägger man till något annat, något mer...osv osv...till slut har man ett fullt papper.

Det jag skissade ner under mina raster, var helt enkelt ett litet hopkok med olika figurer jag har i bakhuvudet.

Även om den inte kan användas till något specifikt var det en väldigt givande bild att teckna, både skissmässigt och sedan tuschmässigt. Det är aldrig slöseri på tid att öva, nån gång har man nytta av det.
Plus att det är kul att se resultatet...kanske...

Klicka på bilderna för att göra dem större.

Inga kommentarer: