11 februari 2009

Fika filosofi

Det är alltid lika förvånande när det bestäms att man ska passa på att göra ett antal sysslor när det finns lite extra tid, nu senast mellan att besöka och fika med släktingar, och inse att man ändå inte hunnit med hälften av det som planerats. I vanliga fall är jag tidspessimist och ser till att verkligen ha tid att genomföra det som planerats. Därför har jag inte missat någon viktig deadline hittills.

Men när det rör sig om nöjesarbete eller småsysslor att ta hand om i förbifarten, så tar tiden slut allt för fort...eller så sitter man oftast en stund för länge och fikar.

Det är, på tal om fika, att ett så vanligt uttryck i det moderna Sverige inte står att finna i engelskan. Åtminstone inte ett ord eller en fras som motsvarar det svenska "fika". "Have a coffee" eller "grab a coffee" är snarlika, men handlar just om det som sägs, att ses för att dricka kaffe. Som bekant är vi inte bundna till kaffet i en fika-situation, utan dricker glatt Te, saft eller läsk till allt från en skorpa till det mest kaloririka bakverk konditor-vetenskapen lyckats skapa.

Under en fika med Robert, en gammal vän till både mig och Anna som vi också passade på att träffa, plocka han fram en present. Han var nyligen i Stockholm och passade på att besöka han en Fantasy & Science fiction-mässa. Där hittade han en spegeltavla med filmceller från Transformers (2007). Tavlan ligger nu i mitt arbetsrum och jag funderar över var den skulle sitta bäst.
Tack än en gång Robert!

Den utlovade recensionen av Amulet - Book 1: the Stonkeeper är på gång och kommer att publiceras snarast. Jag ska bara avsluta den med några egna kommentarer och försöka få tag på Ted så han kan lägga upp den på DigitalComics.nu till allmän beskådan.

Förutom att fika, prata och skriva recension tog jag en liten tripp i minnenas allé. Jag kom att tänka på en historia jag hittade på för mig själv på billigt ritpapper som barn. Jag tror att flera av de teckningarna finns kvar, någonstans, men det var själva historien som blommade upp och satte fart på inspirationen.

Därför ritade jag denna nytolkning av mina gamla figurer och kunde senare inte motstå lockelsen att färglägga den. Den glöd och inspiration det gav mig att blåsa liv i en barndomsfantasi gör kanske att jag drar den vidare, vem vet? Tanken är lockande, eftersom det finns en hel del spännande material att plocka från...

1 kommentar:

ConraDargo sa...

Himla fint med filmcellerna! Jag har själv en från The Empire Strikes Back :D

Och jag har också många gånger tänkt på det där "grab a coffee" - att det inte finns någon bättre uttryck för att säga "fika".