9 juni 2009

Övning vid ritbordet

Det är säkert flera som märkt att det ännu inte kommit en ny sida i Astro Oddyseey. Det beror främst på att jag håller på att omarbeta teckningsstilen en del. Allt eftersom de publicerade sidorna tecknades så kändes de inte helt rätt i sitt uttryck, så jag har valt att justera stilen och kommer sen att fortsätta arbetet.

Eftersom vi hittills vill att materialet ska vara fritt att läsa för Digitalcomics besökare, så måste arbetet med dess innehåll på sätt och vis bli sin egen belöning...och att arbeta i den minimalistiska stil som hitintills använts har varit mycket mer krävande att skapa än den eventuellt verkat.

När jag började som tecknare satt jag och pratade med Tony Cronstam, tecknaren av Elvis, och han summerade det hela mycket koncist; ju enklare något ser ut, desto svårare har det varit att teckna. Detta gäller, så klart, när en skicklig tecknare/illustratör med bara ett fåtal linjer kan skapa något med omedelbar igenkänning. Tony ÄR en otroligt skicklig tecknare och tillsammans med sin fru Maria är de ett kanonteam.

Att teckna minimalistiska är kanske inte helt min grej, ännu, men för att Astro Oddyssey ska komma igång igen så ska jag ta till en lite bekvämare arbetsstil. För att etablera den gör jag, mellan uppdragen, övningsbilder och prover...

Följande övningsbild är ett motiv inspirerat av tv-serien Red Dwarf, föreställande två av huvudkaraktärerna Arnold Rimmer och Dave Lister i något som kan kalla ett något mer andligt tillstånd än de normalt har ombord. Någon mer än mig som kommer ihåg avsnittets namn?

Inga kommentarer: