19 juni 2009

Midsommar 2009

När jag, i skrivande stund, ser ut genom fönstret ser jag grå moln kring vars kanter solen tappert visar att den fortfarande finns där uppe...
Det är precis som det brukar vara en midsommar i Sverige.

Vi, västerlänningar, har blivit så vana vid att vi har full kontroll över vår hemmiljö med ljus och värme när vi själva vill ha det. Därför är det svårare än någonsin att acceptera regnväder, åtminstone för åtskilliga.
Själv har jag inget emot regn, om jag slipper stå ute och vänta på bussen i det...och då har jag i regel en bra jacka och ett paraply. Andra har inte den avslappnade attityden mot vädrets nycker och kan stressa fram en ordentlig hjärtattack bara det är lite molnigt.

Visst förstår jag de som har semester att de helst skulle vilja ha det idealiska vädret med klarblå himmel och behagligt varmt ute, men naturen tar inte hänsyn till scheman eller lediga dagar och skvätter regn när det själv behagar. Givetvis, upplever vi det, när det som minst är önskat...som om vädret var skadeglatt.

När jag var barn skämtade mina föräldrar med mig och sa att om man uppfört sig illa så skulle det synas genom att det regnade på ens födelsedag. Så några år tittade jag oroligt ut genom fönstret på min dag för att se hur det skulle bli (oftast mulet, av någon anledning).

Om man reflekterar över detta påstående, som visserligen var ett skämt, så ligger det på samma nivå som att Gud eller Jultomten ser allt du gör eller tänker. Det är ganska svårt att se varken Gud, Tomten eller Vädret som särskilt intresserade av mina innersta tankar, om man nu väljer att tro på någon av dem (med undantaget för vädret, det finns vare sig vi vill eller ej). Någon bra termostat är iallafall inte ens goda uppförande.

Ett litet inlägg, är det någon annan som reflekterat över likheterna med kristendomens Gudabild och Jultomten? Två vitskäggiga män med stor pondus, som ser vad du gör, belönar de goda och straffar de onda..? Vi återanvänder våra kristna symboler friskt...

Oavsett om det regnar eller är solsken med klarblå himmel, så kan vi vara tacksamma över att vi spenderar denna dag med familj och/eller vänner som betyder mycket för oss. Visst är det viktigare än om det regnar på Midsommarstången eller ej? För sillen eller nypotatisen spelar det ingen roll om den äts under tak,i det fria eller på en brygga...njut av tillvaron så får du en mycket trevligare tillvaro...

Med dessa ord vill jag önska er alla; familj, vänner och läsare...
Ha en riktigt skön och trevlig Midsommar!

Inga kommentarer: