17 juni 2009

Efterlängtade biljetter

Idag var det äntligen dags att hämta ut ett par biljetter som jag väntat mycket länge på... Transformers; Revenge of the Fallen.

Sedan jag var liten har jag älskat Transformers, främst ursprungsserien (kallad Generation One/G1 numera), men har tyckte det varit spännande att se serien återuppstå flera gånger under både 90 och 2000-talet. Senast i form av tv-serien Transformers Animated, som jag personligen är både en bra hyllning till orginalserien samt en skön nytolkning med många nyheter.

När Michael Bays filmatisering kom 2007, hade jag följt arbetet och längtat efter den i flera månader. Och trots en hel del omtolkningar, så var jag nöjd med slutresultatet. Så nöjd att jag har längtat sedan dess efter en uppföljare... Och om ryktena stämmer, kommer den vara allt jag hoppats på.

En av de stora bristerna i den första filmatiseringen var att människo-robot interaktionen var så begränsad, både på grund av hur manuset var formulerat samt de enorma kostnaderna att generera de enorma robotarna digitalt. Det betydde exempelvis att de annars så färgstarka karaktärerna hos Decepticons (de onda) reducerades till att bara vara ett hot som måste besegras, ganska okarismatiska trots ett par bra repliker.
Bay lovar att i den nya finns mer dialog, mer personlighet hos robotarna och mycket mer interaktion mellan människa och maskin. Låter lovande!

Så det var med ett stort leende på läpparna jag hämtade ut biljetterna till mig och mitt sällskap. Visst skulle det varit roligast att gå på smygpremiären...men premiärdatumet fungerar bra för mig, särskilt med de kanonplatserna vi fått (även om de inte syns på fotot...).

Inga kommentarer: